اگر دانش آموزتان تقلب کند با او چه می کنید؟
تقلب و علت آن در بین دانش آموزان
در بین دانش آموزان ما همیشه شاهد تقلب برخی از آنان هستیم، اما دلیل این اتفاق چیست، در ادامه این مقاله توضیحاتی در این مورد خدمتتان ارائه می کنیم:
اگر دانش آموزی بدون استفاده از معلومات خود با دستیابی قبلی به پاسخ سؤالات و یا در حین امتحان نمرهای کسب کند کار او تقلب محسوب میگردد. اما چرا بعضی از دانش آموزان یک ترم یا سال تحصیلی را بیهوده طی میکنند فقط با این اندیشه که در هنگام امتحانات با تقلب گلیم خود را از آب بیرون بکشند؟
این امر دلایل بسیاری دارد، تحقیقات نشان میدهد که دانش آموزان دبستانی، به ویژه دانش آموزان اول تا چهارم با تقلب آشنا نیستند و امکان این که در امتحان تقلب کنند تقریباً صفر است. اما چه میشود که بسیاری از همین بچهها وقتی وارد دورهی راهنمایی و دبیرستان میشوند، این کار را انجام میدهند!
از آن جا که برای شروع و انجام هر کاری باید انگیزه ای در فرد وجود داشته باشد، تقلب دانش آموزان هم برای خودش علت و انگیزه هایی دارد که در این جا به چند مورد اشاره می کنیم:
- ترس از نمره پایین، علیرغم بسیار خواندن.
- درس نخواندن و تنبلی و در عین حال تمایل به کسب نمره و قبولی.
- نداشتن اعتماد به نفس؛ یعنی درس را میخوانند ولی چون فکر میکنند نمیتوانند نمره ی کافی و کاملی بگیرند تقلب میکنند.
- ترس از درجا زدن در یک کلاس.
- ترس از عدم موفقیت.
- آگاه نبودن فرد به زشتی عمل تقلب
- بد آموزی اطرافیان
- کوتاهی معلم
- نادرست بودن روش تدریس معلم.
- سختگیری پدر و مادر به دلیل نمره ی کم و تنبیه شدن. برخی از والدین به جای دانش فرزندشان صرفاً به نمرات او تکیه کرده و چنانچه نمرهی ممتاز یا قابل قبولی نگیرد او را با دیگران مقایسه و وی را سرزنش میکنند.
- بعضی از دانش آموزان تقلب می کنند چون نمی خواهند برای مطالعه وقت بگذارند یا آن قدر تنبل هستند که می خواهند بدون صرف وقت و مطالعه نمره ی خوبی کسب کنند.
- بعضی ها آن قدر ترسو هستند که حس می کنند بدون تقلب اصلا امکان قبولی در امتحان وجود ندارد.
- عدم خودباوری؛ دانش آموزی که خود را نپذیرفته و یا خود را باور ندارد در شرایطی حاضر است پاسخی که مینویسد با دوستش یکی باشد، حتی اگر مطمئن نباشد که دوستش هم پاسخ صحیح را بداند، او فقط نیاز به هماهنگی با فرد دیگری را دارد.
- افرادی هستند که هم در کلاس و هم در خانه مطالعه می کنند ولی سر جلسه ی امتحان، به دلایل خاصی مثل اضطراب، نگرانی و …
نکتهی قابل توجه دیگر این است که بسیاری از دانش آموزان وقتی یکبار تقلب میکنند و میبینند که معلم متوجه آن ها نمیشود دچار احساس خوب و رضایتبخشی میشوند و فکر میکنند که میتوانند همیشه تقلب کنند و نمرهی خوبی بگیرند.
در کل تقلب نوعی «دزدی» است زیرا کاری را که به فرد اجازه داده نمی شود به طور پنهانی انجام میدهد.
البته بیشتر دانش آموزان ناروا بودن تقلب را می دانند و درک می کنند و شاید روزی متوجه این اشتباه خود شوند و احساس پشیمانی کنند.
چرا باید از انجام تقلب جلوگیری گردد:
- تقلب در صورت آشکار بودن، نوعی بیاحترامی و توهین به معلم است.
- در صورت داشتن امید به تقلب دانش آموز هیچ تلاشی برای یادگیری درس نشان نمیدهد.
- دانش آموزی که در پایه های پایینتر از این روش استفاده کرده است در سال های بعد در یادگیری مطالب جدید دچار مشکل خواهد شد.
- دانش آموز ساعی با دیدن تقلب دیگران و دریافت نتایج غیر واقع آنان با استفاده از این روش، انگیزهی خود را نسبت به تلاش برای یادگیری از دست میدهد.
چند محور اصلی که برای کاهش تقلب باید به آن توجه داشت:
-باید علت اساسی تقلب را شناخت و درصدد برطرف کردن آن بود. به عبارت دیگر، وقتی که تقلب دانشآموز مشخص شد، باید کوشید و مشخص کرد که چرا از بین راههای مختلف، تقلب را انتخاب کرده است؟! آیا به اندازه کافی درس نخوانده است؟
آیا عادت به تقلب دارد یا به امید کسب نمرة بالاتر بوده است؟ و … در هرکدام از موارد، میتوان راهکار ویژه آنرا ارائه داد. مثلاً اگر علت تقلب، کسب نمرة بالاتر بوده است، باید دانشآموز را متوجه نمود که خوب درسخواندن بسیار مهمتر از کسب نمره بیشتر است.
– از بین بردن زمینههای تسهیل تقلب
به دانشآموزان توضیح داده شود که تقلب، انتخاب صحیحی نیست و راههای دیگر وجود دارند که با آن میتوانند نتایج بهتر و ماندگارتری را بهدست آوردند.
باید درستکاری مورد تشویق قرار گیرد و اهمیت تلاش صادقانه در ذهن دانشآموز نقش بندد.
اگر مشکلی در زمینه یادگیری وجود دارد باید بیشتر به آن توجه کرد و با آموزش مهارتها آنها را برای روز امتحان آماده ساخت.
در نهایت، امتحان در عین وجود جو اعتماد و راحتی بایستی کنترل شده باشد تا کسی سوءاستفاده نکند.
-خانواده و مدرسه، انگیزه تقلب را در دانشآموزان ایجاد نکنند.
گاهی شرایط در خانه و مدرسه به گونهای است که به طور غیرمستقیم دانشآموز را متمایل به تقلب میکند. محیط سرشار از رقابت برای گرفتن نمره بالا و تأکید زیاد بر برد و باخت، احتمال تقلب را زیاد میکند.
ترس از گرفتن نمره پایین و چشم و همچشمی و توقعات غیر واقعبینانه از دانشآموز نیز انگیزه تقلب را ایجاد میکند. بنابراین با استفاده از شیوههایی که احساس حقارت دانشآموز را کاهش داده، اعتماد به نفس وی را افزایش میدهد و با توقعات واقعبینانه از دانشآموز، میتوان انگیزه تقلب را کاهش داد.
راهکارهایی برای پیش گیری از تقلب:
١-دانش آموزان را در تصمیم گیریهایی که برای امتحان میشود شرکت دهید تا احساس مسئولیت بیشتری کنند.
٢-به آن ها بگویید که در صورت تقلب کردن نمره درسشان صفر خواهد شد.
٣-به دانش آموزان یاد بدهید که کسب نمرهی خوب هدف اصلی و نهایی تحصیلی نیست، بلکه انگیزه برای یادگیری اهمیت بیشتری دارد.
۴- پایبندی به اصول اعتقادی و اخلاقی را در دانش آموزان تقویت کنید تا خودشان زشتی تقلب را درک کنند.
۵-نظارت دقیق بر جلسهی امتحان توسط مراقبین لازم است زیرا اگر دانش آموزی حتی یکبار تقلب کند و کسی متوجه نشود فکر میکند می تواند همیشه تقلب کند و نمره بگیرد بدون آن که به خود اضطراب یا نگرانی و ازهمه مهم تر فرصت برای درس خواندن بدهد،در نتیجه به تقلب عادت میکند.
۶- از استرس در امتحان جلوگیری کنید زیرا میتواند دانش آموز را به تقلب سوق دهد.
منبع :
مقاله ” علل ميل به تقلب در کودکان ” تهيه كننده : غلامرضا آتش دامن – کارشناس علوم تربيتی -ضميمه روزنامه اطلاعات – بخش اجتماعی
درباره مدیریت
وبسایت تحقیق آمــاده با هدف یک سایت آموزشی، تحقیقی، وبگردی و اطلاع رسانی در جهت پیشرفت علمی دانش آموزان، دانشجویان و کاربران اینترنت راهاندازی شده است.
نوشته های بیشتر از مدیریت
دیدگاهتان را بنویسید