ویژگی های مهره های شطرنج
ویژگی مهره ها در بازی شطرنج :
مهره ها در شطرنج دارای ارزش و امتیاز مشخصی هستند و با نمادهای ویژهای نوشته میشوند. در زیر این ویژگی ها و امتیازات را برای شما شرح می دهیم:
ابتدا به تصویر زیر برای “چینش مهره های شطرنج” دقت فرمایید :
شطرنج چیست ؟
واژه «شطرنج» تلفظ فارسی «چاتورانگا» است، کلمهای که در زبان سانسکریت برای نام گذاری این بازی به کار برده میشود، هند جاییست که معمولاً از آن به عنوان نخستین زادگاه این بازی یاد میشود.
شطرنج یک بازی است که توسط دو بازیکن انجام میشود که ما آنها را بازیکن سیاه و بازیکن سفید می نامیم. این بازی روی صفحه شطرنج که از ۶۴ خانه مربع تشکیل شده است انجام می شود. هر مربع می تواند خالی باشد یا توسط یک مهره اشغال شده باشد.
آموزش شطرنج به شرح زیر است،لطفا مقاله را تا انتها مطالعه نمایید :
سرباز (Pawn) :
سرباز یا پیاده ، مهره ای بسیار مهم برای مبارزه در شطرنج است. این مهره در حالی که جابه جایی محدودی دارد و مهره ای کم ارزش شمرده میشود ، پتانسیل زیادی دارد و میدان نبرد شطرنج را تشکیل میدهد.
در آغاز بازی ، هر بازیکن ۸ سرباز دارد که به صورت ردیفی جلوی همهٔ مهرههای دیگر میایستند. این مهره ضعیف ترین مهرهٔ شطرنج است و در هر حرکت یک خانه به جلو حرکت میکند. در حرکت نخست نیز این توانایی را دارد که دو خانه به سمت جلو حرکت کند. این مهره میتواند مهرههای حریف را در جهت مورب بزند. سرباز نمیتواند به عقب بازگردد و هنگامی که مهرهای دیگر جلوی مسیر حرکت آن قرارگیرد ، راه آن را مسدود میکند. هنگامی که سرباز به واپسین خانهٔ صفحهٔ شطرنج میرسد، هر مهرهٔ دلخواه به جز شاه میتواند جایگزین آن شود. این عمل را در اصطلاح “پیشرفت یا ارتقاء” مینامند. در چنین شرایطی ، معمولاً وزیر را جایگزین سرباز میکنند. اما اگر وزیر یدکی وجود نداشته باشد ، رخ یا هر مهرهٔ دیگری میتواند جایگزین سرباز شود.
اسب (Knight) :
اسب یکی از مهره های شطرنج است که به صورت L در هر جهت جابه جا میشود. برای نمونه ، اسب در یک حرکت میتواند دو خانه به سمت پایین و یک خانه به سمت راست یا چپ حرکتکند. اسب با هر حرکت رنگ خانهٔ خود در صفحهٔ شطرنج را نیز تغییر می دهد. به طور کلی حرکت اسب را میتوان به دو دسته تقسیمکر د:
- نخست این که دو خانهٔ افقی و یک خانهٔ عمودی حرکت میکند.
- دوم این که دو خانهٔ عمودی و یک خانهٔ افقی حرکت میکند.
در آغاز بازی ، هر بازیکن ۲ اسب دارد که هر دو کنار رخ و فیل قرار دارند. با استفاده از این مهره می توان به تضعیف دفاع حریف ، به ویژه سربازان پرداخت و مهره های حریف را به طور مخفیانه گرفت.
++ مشاهده دیگر مقالات تاثیر ورزش ، ورزش واترپــلو ، ورزش هـــندبال ++
فیل (Bishop) :
فیل ، یکی از مهره های شطرنج است که می تواند به صورت مورب تا هر خانهای که بخواهد حرکت کند. هیچ گاه رنگ خانه هایی که فیل بر آن ها قرار می گیرد ، تغییر نمی کند. برای نمونه ، اگر این مهره از آغاز بازی بر خانهٔ تیره قرار گرفته باشد، هیچ گاه نمیتواند بر خانه ای روشن قرار گیرد. امکان مسدود شدن مسیر فیل توسط مهرههای دیگر وجود دارد. مسیر این مهره مانند مهره های دیگر با گرفتن مهره های حریف مسدود میشود.
در آغاز بازی ، هر بازیکن دارای ۲ فیل است که یکی بر خانهٔ روشن و دیگری بر خانهٔ تیره قراردارد. فیل از اسب با ارزشتر است و همکاری دو فیل و کنترل خوب آنها ، تهدید بزرگی برای مهره های حریف محسوب میشود. ارزش نسبی این مهره به میزان ارزش نسبی اسب است و ارزش آن از شاه ، وزیر و رخ کم تر است. به فیلی که سربازی در جهت حرکت آن قرار گرفته و راه آن را مسدود کردهباشد، “فیل بد” میگویند.
رخ یا قلعه (Rook) :
رخ یا قلعه ، مهره ای است که می تواند به بالا ، پایین ، راست و چپ و به طور کلی در یک خط راست تا هر خانه که بخواهد ، حرکتکند. هر بازیکن در آغاز بازی ۲ رخ دارد که هر دو در گوشهٔ صفحهٔ شطرنج قرار دارند. شکل ظاهری این مهره مانند قلعه است و در برخی از نقاط جهان با نام “قلعه” شناخته می شود.
واژهٔ انگلیسی “Rook” به معنای رخ ، ترکیب شده از دو واژهٔ زبان فارسی “Rokh” و زبان سانسکریت “Rath” است. با این مهره و شاه می توان عمل کیش مات را به انجام رساند. کیش مات کردن با این دو مهره از کیش مات کردن با وزیر و شاه دشوارتر است، زیرا شاه حریف میتواند رخ را بزند. در این روش باید شاه حریف را به گوشهٔ صفحهٔ شطرنج کشاند.
وزیر یا فرزین (Queen) :
وزیر یا فرزین ، یک مهرهٔ حمله ور نیرومند است که معمولاً برای کیش مات استفاده میشود. این مهره بسیاری از مات های نخست را انجام می دهد و با پشتیبانی مهرهای کوچک ، کیش مات را نیز عملی می سازد. این مهره میتواند هرچند خانه که بخواهد در همهٔ جهات (بالا ، پایین ، راست ، چپ و جهات مورب) حرکت کند. با این حال ، مسیر این مهرهٔ نیرومند را میتوان با همهٔ مهره های دیگر مسدود کرد.
در آغاز بازی ، هر بازیکن یک وزیر دارد که مجاور شاه قرار دارد و وزیر در خانهٔ هم رنگ خود و شاه در خانهٔ غیر هم رنگ خود قراردارد.
شاه (King) :
++ مشاهده دیگر مقالات شطرنج در زمان قدیم ++
شاه مهم ترین و یکی از ضعیف ترین مهره های شطرنج است و فقط می تواند یک خانه به همهٔ جهات (بالا ، پایین ، راست ، چپ و جهات مورب) حرکتکند. اگر به شاه کیش داده شود ، شاه بلافاصله باید به خانه ای امن در صفحهٔ شطرنج برود و اگر این کار امکان پذیر نباشد ، شاه بازی را باخته است. شاه نمیتواند به خانه هایی که مهره های حریف می توانند به آن حمله ورشوند ، جا به جا شود. این مهره قابلیت گرفتن مهره های حریف را نیز دارد. اگر شاه با گرفتن مهره ای مورد حملهٔ مهره ای دیگر قرار بگیرد ، اجازهٔ گرفتن آن مهره را ندارد.
اگر شاه مورد حملهٔ یکی از مهره های حریف قرار گیرد ، اصطلاحاً می گوییم که شاه کیش شده است. این مهره برای خارج شدن از منطقهٔ کیش سه راه دارد : نخست این که به خانه ای امن در صفحه حرکت کند. دوم این که مهره ای خودی جلوی منطقهٔ کیش قرار گیرد و از کیش حریف جلوگیری کند. سوم این که مهره ای خودی ، مهرهٔ حمله ور شده به شاه را بزند. اگر شاه نتواند از موقعیت کیش خارج شود ، اصطلاحاً می گویند که شاه کیش مات شده است و بازی را باخته است.
حرکات مهره ها :
x ها خانه هایی هستند که سرباز میتواند مهره های حریف را بزند.
● ها خانه هایی هستند که مهره ها میتوانند به آن خانه ها حرکت کنند.
پایان بازی :
بازی های شطرنج معمولاً با پیروزی یکی از بازیکنان به پایان میرسد. بازیکن به منظور پیروزی باید شاه حریف را کیش کند و همهٔ خانه هایی را که شاه میتواند به آن حرکتکند ، تحت پوشش قرار دهد. بازیکن میتواند در هر جای بازی که خواست ، بازی را واگذار کند و این رخداد زمانی روی میدهد که بازیکن یک مهره مهم خود را از دست داده باشد و امیدی به پیروزی نداشته باشد.
درباره مدیریت
وبسایت تحقیق آمــاده با هدف یک سایت آموزشی، تحقیقی، وبگردی و اطلاع رسانی در جهت پیشرفت علمی دانش آموزان، دانشجویان و کاربران اینترنت راهاندازی شده است.
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
در مورد بندر عباس
زندگینامه خیام نیشابوری
زندگینامه امیرکبیر | امیرنظام در دوران سلطنت
زندگی نامه بیژن پاکزاد | کامل و دقیق
کتاب صوتی سفرهای گالیور
کتاب صوتی کافه اینستاگرام
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
درود، وقت تون بخیر🌹
سپاس از مقاله خوب تون🙏🏻✨
من با شطرنج خیلی زیاد آشنا نیستم و شناختن مهره ها رو برای طراحی کاری میخواستم نه بازی، مقاله تون خیلی کمکم کرد🤩🌈💕
فقط اینکه فکر میکنم عکس مهرهٔ «فیل» رو اشتباه قرار دادین چون با «سرباز» یک شکل هست🌸
سپاس از نظرتان ، عکس مهره فیل اصلاح شد
خوشحالیم که این مقاله مورد پسند شما بوده است
موفق باشید